Pages

Thursday, June 23, 2011

Tuition / Kelas Tambahan: Ibarat Nasi Tambah






Tuition Vs Kelas Tambahan: Perlu atau tidak?

Menjadi satu trend kepada ibu bapa sekarang untuk menghantar anak-anak mereka ke kelas tuition. Begitu juga di pihak sekolah, guru-guru pula tidak terlepas dari terus-terusan mengadakan kelas tambahan. Matlamatnya sama iaitu inginkan anak-anak atau para pelajar lulus cemerlang dalam peperiksaan. Lebih-lebih lagi kini keputusan peperiksaan menjadi ukuran.


Persoalannya perlu atau tidak tuition atau kelas tambahan ini diberikan kepada pelajar?


Membaca buku motivasi tulisan seorang pesara Pengetua Cemerlang Hamedah Wok Awang bertajuk "Cerita-Cerita Motivasi untuk Pelajar" mengubah persepsi saya tentang hal ini. Katanya Kelas tambahan atau tuition ibarat memberi nasi tambah. Nampak banyak tapi tidak menambah tenaga."


Bukan dengan bahasa yang mendalam, kata-kata beliau patut difikirkan kembali oleh para ibu bapa, pendidik dan sekolah.


Tegas beliau dalam bukunya lagi, jika pelajar menumpukan perhatian sepenuhnya di dalam bilik darjah dan guru juga menyampaikan dengan sebaik mungkin, itu sudah memadai. Selebihnya pelajar hanya perlu mengulangkaji dengan menjawab latihan-latihan diberikan guru secara konsisten.


Sebenarnya proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah sangat penting
dan pastilah tiada galang gantinya.




************** ^^^^^^^^^^^^^***************



Sambutan Hari Guru Vs Inovasi: Dua-duanya perlu! ^ _^


Hari ini satu Lesson Study (LS) telah di buat oleh panitia Sejarah di bawah bidang Kemanusiaan. LS merupakan satu model penambahbaikan atau inovasi dalam P&P, model ini diambil dari negara Jepun.
Tidak mahu bercerita banyak tentang LS ini tetapi di saat para pelajar merayakan guru mereka untuk sambutan hari guru, barisan guru-guru tetap mendahulukan agenda penting ini. 

salah satu aktiviti pelajar dalam "Lesson Study" yang sudah dirancang. 
Team LS yang memantau untuk tujuan pemurnian perlaksanaan P&P
futsal - sempena hari guru


Ada banyak lagi gambar aktiviti sambutan hari guru yang tidak dapat dihadiri atas komitmen kerja. Bagaimanapun kami masih terhibur dan tersenyum apabila membaca kad ucapan dengan bungkusan gula-gula yang tertulis:-


Sweet sms for a Sweet Teacher...from a Sweet Person for a Sweet Reason....at a Sweet Time on a Sweet month...and sweet year.....
have a Sweet Teacher's day


dan 


Mak kata cikgu macam megi...makanan rutin time susah, Ayah cakap cikgu macam D'seekers...menakutkan, Atuk cakap cikgu macam Astro macam-macam ada, ...tapi saya cakap cikgu macam L'OREAL kerana dirimu begitu berharga....


Daripada: 
Pelajar-Pelajar Pendidikan Khas



Hhmmmmm......comel sekali. TQ!




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...