Tuesday, September 4, 2012

Jika Berani....Selasaikan Masalah Ini.


Lelaki (A) pergi membeli belah di sebuah pasaraya dengan memandu kereta kancil. Memandangkan barangan yang dibeli terlalu banyak, dia terpaksa memuatkan barangan tadi di tempat duduk penumpang setelah ruangan penyimpanan di belakang penuh. Semasa memandu untuk balik ke rumah, tiba-tiba hujan turun dengan lebat. Sampai di satu simpang, lelaki A mendapati air mula naik dan banyak kenderaan rosak dan tersadai di tepi jalanraya. Dari kejauhan lelaki A melihat dua orang yang sangat dia kenali duduk di hentian bas bersama beberapa orang yang lain. Lelaki A pun memutuskan untuk berhenti bagi menghulurkan bantuan.

Mereka yang dikenalinya ialah:-


Lelaki B (separuh umur, seorang doktor yang pernah menyelamatkan lelaki A dan kereta dipandunya rosak  lalu tersadai di tepi jalan)

Gadis C (jiran setaman perumahaan, seseorang yang lelaki A minati dan telah lama ingin dikenalinya buat jantungnya dup,dup,dup..:)

Bagaimanapun duduk di sebelah Gadis C ialah:

Wanita D (wanita tua, tengah mengigil kesejukan, pucat dan pesakit asma kronik)


Rasa-rasanya jika anda adalah lelaki A tadi, siapa antara mereka yang anda bakal bawa untuk duduk di sebelah pemandu iaitu satu-satunya 'seat' yang 'available'?

Hanya 2 orang boleh menaiki kereta tersebut.


""


""


""


""


""


""


""


""


""


""


sudah fikir?????


Hahahahah....mesti bagi jawapan skema kan....mesti jawab "bawa makcik yang sakit tu atau wanita D. Ya la...pesakit asma kronik tu, lambat sikit nyawa boleh melayang. Bagus..bagus...sah!! memang lu punya hati banyak baik.  (Selalunya ramai yang baik hati ni)


Jawapan ke 2 bawa doktor untuk balas budi. Ini hati ada, tapi itu perut banyak kurang.....hehehehe. Ramai juga yang bersikap begini, ya la orang berbudi kita berbahasa...hhmmmm.


Jawapan ke-3...aahhhh.....sudah boleh agaklah kan. Bawa ja la wanita muda yang diminati tu, sambil-sambil tu bolehlah berkenalan dan usha-usha....^_^  bila lagi? da peluang depan mata.....gitu boleh???
Ini bukan gentlemen tapi gatalmen....pasal orang muka tembok ja yang buat benda macam ni.  Meskipun pada hakikatnya pedulilah orang nak kata apa kan?...huhuhu.

""

""

""

""

""


Baiklah kalau saya bagi cadangan macam ni bagus tidak?


Apakata u bagi kunci kereta u tu pada doktor agar dia boleh pergi workshop untuk cari mekanik, kemudian dalam masa yang sama minta dia bawa makcik (wanita D) tu sekali untuk dihantar ke hospital. Doktor tu pula boleh juga tengok-tengokkan makcik yang tengah sakit tu kan. Pastu....pastu jangan pula buat muka bengang. Sudah ada peluang berdua, berkenalanlah sepuas-puashati dengan wanita C.....kan da Selesai.


Akhirnya, lelaki A bukan saja dapat membalas budi malahan dapat pula membantu orang tua yang tengah sakit. Selain itu "markah bonus" dari gadis C pasti dia perolehi lantaran kebaikan hati yang ditunjukkannya. eerrrmmm....lebih mudahlah proses berkenalan.


***********


p/s: moralnya....bagaimana kita berfikir dan bertindak bakal menghasilkan keputusan yang berbeza. 

&

Belajarlah untuk "**melepaskan" sesuatu jika inginkan "sesuatu".  



**(melepaskan) kunci kereta dan memberi kepada orang lain.



2 comments:

Rosman Isa said...

Ermmm terbaik jawapan yang diberi, sya sendiri pn tidak terfikir nk bg jawapan mcm tu sbb yg sya terfikir adalah bawa doktor dan makcik tu je yg awek tu lain kali jela moga dgn kebaikan bawa org tua dpt menambat hati si awek td

d.angel said...

Rosman : antara yg berhati baik... hehe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...