Pages

Monday, June 13, 2011

Shangri-la's Rasa Ria Resort Tuaran - Back to nature


Baru-baru ini jejak-jejak kecil melusuri Shangri-la's Resort Tuaran. Kunjungan ke resort ini merupakan kali ke-3 namun dua kesempatan sebelumnya hanya dirakamkan dalam memori tanpa dizahirkan melalui tulisan. Kunjungan pertama pada tahun 2005 dan kedua pada tahun 2010. Kunjungan pada tahun lepas memenuhi undangan Shangri-la's Rasa Ria Resort bagi program pendidikan tentang kesedaran pemuliharanaan alam sekitar. Pada kunjungan tersebut kami dibawa masuk ke kawasan hutan simpan dan melihat Orang Utan yang dipelihara di resort ini. Sayangnya gambar-gambar yang berlambak dalam external hard disc tidak dapat dibuka. Hanya gambar-gambar terkini ini sahaja yang dapat dikongsi.


Keunikan Resort ini tentunya kerana program Pemeliharaan dan Pemuliharaaan Alam Sekitarnya. Berkeluasan 400 ekar termasuk hutan yang menghimpun pelbagai jenis flora dan fauna, pengunjung benar-benar boleh bermesra dengan alam dan menikmati suasana hutan hujan tropika.

jom tinggalkan tapak kaki di dalam ni......
Kedatangan tetamu disambut dengan alunan muzik tradisional

Memandangkan daerah Tuaran terkenal dengan Tamu Tuaran dalam resort ni juga terdapat tamu. Maskot Bayau ada dijual di sini. (untuk yang tidak tahu "Tamu"....dalam bahasa sabah bermaksud "pasar" yang menjual pelbagai jenis barangan) Terdapat banyak cenderamata berbentuk kraftangan yang boleh didapati di sini antaranya tembikar, manik dan ukiran kayu.

Bayau: maskot sempena SUKMA Sabah
inilah Tamu tu....
tempat untuk bersantai dan bagi mereka yang suka menjadi ikan kering.....hehehe..


golf view
bunga teratai yang tumbuh meliar

Pantai Dalit



Eh, wedding Pavilion pun ada....


lorong menuju ke wedding pavilion tadi tu.....

sinilah penghujung perjalanan wedding pavilion tadi tu....selepas ikat janji perkahwinan bolehlah terjun laut....dialog Titanic: you jump..... i?......you jump sorang-sorang.....hahahahah......

model comel yang baru ni namanya Sara......tengah buat "jalan kucing" tuwww.!!....(catwalk)

Setelah penat berjemur di luar, mereka berdua ni layan pula benda ni...entah apakah benda ni aku pun tak tau.
mcm betul tau jer dua orang ni.....

lepas tu mengerjakan yang ni pula.......

Tapak kaki telah kami tinggalkan, Resort ni sedikit sunyi berbanding Nexus Karambunai. Bagaimanapun kedua-duanya ada keistemewaan masing-masing. Bagi mereka yang tinggal di hutan batu dan ingin bereksperimen dengan alam, di sinilah tempatnya. (Aik, promosi percuma pla...)


Habis baca silalah klik iklan di bawah.....terima kasih:









4 comments:

Anonymous said...

saya suka model2 cilik...hehehehe anywhere congrats!!!hopely this resort dapat tgok review penulis blog ni...saya pernah berkunjung di resort ni semasa masih dlm pembinaan lupa tahun berapa pada ketika itu beach disana boleh lahi give 3 star!!!! :)

d.angel said...

ya...hehe...Tq2. kembang idung nnti model cilik tu.

eda said...

wah makin aktif ni jejak2kecil brjalan ye..ok nice la tpt tu ntah bila bole pegi..

d.angel said...

Jejak tatap kecil ja eda..tak penah beso! smua pun sbb geng bas sekolah punya driver & ketua kelas yg separa tegas...hehe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...