Pages

Saturday, July 20, 2013

My Dearest Students #1


Tajuk bahasa Inggeris sila abaikan...sebab mau tulis bahasa Melayu, panjang pula... so. sob. sob...mau mula dari mana??...saya pun tidak tahu...cuma entri ini khas buat anak-anak didik yang dikasihi..

Dua minggu tidak mengajar seperti rutin bertahun-tahun yang lalu, menggambit rasa mau masuk ke kelas. Begini pula rasanya apabila kebiasaan ditinggalkan. Dua minggu sibuk dengan rutin baru...buat fail mejalah, meetinglah, discussion, memantau, laporan...dan macam-macam lagi...oohhh my new job!!! rasanya mau cari lampu Aladdin...biar keluar Jin dari lampu minyak ajaib....sambil berkata...yes madam, what do you wish of me? hohoho..mesti best punya. 

Bagaimana sibukpun, saya tidak lupa satu perkara....”my dearest students”. Setiap hari saya ingat budak-budak ni, lebih-lebih lagi kelas exam yang saya tinggalkan. Rasa bersalah pun ada, rasa terkilan pun ada, rasa tidak sedap hati tinggalkan mereka yang masih perlukan bimbingan untuk menghadapi PMR sebentar sahaja lagi.

Hanya seperkara buat saya sedikit lega....saya tidak tinggalkan mereka dengan minda yang kosong. Buat kelas 3 Perdana, banyak juga ilmu yang telah diturunkan. Cuma sedikit terkilan, hanya masa tidak banyak untuk menguji tahap kefahaman kalian terhadap ilmu yang beri. Tapi saya percaya dengan 'kail' yang telah dibekalkan...kebijaksanaan bakal merentas lautan luas. Sebab itu, saya hanya target 'A' untuk mereka...bukan kerana saya mendabik dada bahawa saya yang “terbaik”...tidak! saya juga banyak kekurangan....saya juga masih belajar...tapi atas fakta bahawa “mereka” adalah lubuk permata, kilaunya terserlah saat ia digilap. Oleh itu wahai anak-anak sekalian, ingat janji kita di bawah pohon taugeh... ^_^

berpakat buat "kejutan" ^_^ tapi..dari jauh sudah nampak...huhu


kumpulan yang memenangi pertandingan permainan "sampaikan pesanan"

ada macam anak beranak???...eerrrmm..adik beradik??? jeng..jeng..jeng..

3 Perdana

Kerinduan untuk masuk ke kelas, banyak dipengaruhi oleh kalian. Disaat saya marah...mereka diam tidak berkata, tiada dendam pada wajah mereka, di saat berkongsi cerita sedih...mereka turut sedih, di saat ketawa, kami ketawa bersama. Itulah saat-saat yang paling berharga bersama pelajar. Nilai wang tidak mungkin dapat membeli pengalaman itu.

Kelas 3 Wira, 3 Putra, 4 Persona...meskipun bukan m/p peperiksaan dan seperti biasa kurang unsur paksaan sepanjang proses PdP namun saya gembira berkongsi cerita dengan kalian. Kelas 3 Kenari, biarpun 4 kali sahaja kita bersua namun anda semua telah menunjukkan perubahan positif, teruslah pupuk minat untuk belajar. Sesungguhnya lautan ilmu itu milik semua dan untuk sesiapa sahaja yang dahagakannya.

3 Wira

seronok dapat dengar mereka menyanyi

Apapun, saya turut belajar sesuatu daripada anak-anak didik saya selama ini. Kalau saya kata saya guru mereka...sebenarnya mereka juga guru kepada saya...saya belajar bahawa kepelbagaian ragam manusia memang sukar difahami, bagaimanapun.....seperkara harus kita sedari bahawa apapun kedudukannya semua manusia ingin dihargai. 

terharu sangat..


Terima Kasih....Sayang anda semua...ini hanya perpisahan sementara kerana ikatan yang terjalin pasti sampai bila-bila....happy reading!!! cheers!!


p/s: maaf tidak semua gambar dapat diupload...mungkin pada entri akan datang.


4 comments:

Anonymous said...

plesiran..

Anonymous said...

cerita ceritu suka duka ank2 riang tidak akan terpadam sampai bila2....

Anonymous said...

Cikgu! Jangan lupa datang ke majlis restu PMR kami nanti ya! Sayang cikgu! <3
-Sue

d.angel said...

Ruby: haha...ya. sy rindu dorg sda ni.


Sue: Ya..ckgu mmg mau dtg, harap dpt datang nanti...love u dear.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...