Pages

Wednesday, August 31, 2011

Ambilah ku cepat-cepat, Ikat daku erat-erat..



Agenda hari ke dua cuti hari raya Adilfitri kali ini ialah membawa 2 orang hero ini menyukat jalanraya...huhuhu. tapi kali ini tidak mahu bercerita banyak tentang perjalanan yang tidak dirancang ini tetapi ada peristiwa yang berlaku dalam perjalanan kami petang tadi. 


menikmati erti kebebasan & kemerdekaan (dari rumah...31 OGOS 2011)



Sebelum pulang ke rumah kami singgah di Supermarket berhampiran untuk membeli sedikit barang keperluan. Sementara menunggu my mum masuk ke kedai beli barang, aku nampak kelibat seorang kanak-kanak perempuan dalam lingkungan 2 tahun berlari-lari di kawasan parking kereta berhampiran jalanraya. Sekejap lagi kanak-kanak tadi hilang dari pandangan kami. Setelah my mum masuk ke kereta semula, aku pun memandu keluar dari tempat letak kereta tetapi dengan perlahan dan berhati-hati kerana bimbang kanak-kanak kecil tadi bakal meluru ke jalanraya secara tiba-tiba. 


Jangkaan aku ibarat tukang tilik handalan, memang tepat kanak-kanak perempuan itu tadi berlari melintasi jalanraya benar-benar di depan kereta yang aku pandu.......kemudian aku mendengar si Ibu yang rupanya sedang bergaya-gaya (lalai) di seberang jalan berteriak sambil meluruh ke arah anaknya. Huh!! Oleh kerana aku telah menjangka awal kanak-kanak itu bakal muncul dan memandu pula dengan sangat perlahan maka syukurlah tiada apa-apa yang tidak diingini berlaku...syukur sangat-sangat. Meski begitu, aku rasa seluruh semangat aku terbang melayang, jantung ibarat terhenti seketika. Cis!! aku memang marah sangat dengan kecuaian ibu bapa kanak-kanak tersebut. Kenapa dia biarkan anak sekecil itu lepas dari pegangan? Andai saja kenderaan yang melintas itu dipandu orang lain? (yang tidak melihat kanak-kanak itu dari awal), Andai saja kereta lain meluru laju? Ibu oh ibu....ambilah ku cepat-cepat, ikat daku erat-erat.....(hah! ambik kau lagu Jac ni...buat sambal malam ni....ngeeeeee)


sesungguhnya kealpaan sesaat boleh membawa sesalan sepanjang hayat.


Ini entri ke-2 tentang kecuaian dan kemalangan, sebelum ini dalam entri pandu cermat. Harap apa yang berlaku boleh menjadi pengajaran dan ingatan kepada kita semua...betapa malang tidak pernah berbau.


Salam Kemerdekaan.







5 comments:

Unknown said...

ingatlaj orang tersayang orang bilang kan.. he he he

beaty said...

wah kenapa mama dia kasi biar2 tu anak dia ..aiya....sa paling anti mama2 mcm ni owh

d.angel said...

lilies.john : iya ba...syiok2 ja si mama tu lupa2 tu anak.


beaty: itulah ba...bilang nda sayang.. pelik jg..sdg harimau pun sayangkan anak...

Unknown said...

Waa, 'hero' mu kah tu Angela.. Hua2.. XD

Suspen aku dengan tajuk ni.. Rupanya ni pula, ehe3.. X>

Apapun, malang tidak berbau.. Kalau berbau pun, jarang yang tepat tekaan n betul reaksinya... ^^,

d.angel said...

samizul: haha...saja la tu kasi suspen..huhu.

anaklah juga...anak buah. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...