Pages

Monday, July 25, 2011

SPR - Biometrik vs Pengundi Hantu


Mungkin aku yang terlambat mengetahui tentang pengumuman Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang bakal menggunakan sistem biometrik atau imbasan ibu jari bagi mengesan identiti pengundi Pilihan Raya ke-13 akan datang ini. Perkara ini telah diumumkan oleh Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof.


Tujuannya mudah, tentulah bagi mengesan pengundi hantu....pengundi hantu ni bukanlah hantu mak limah, hantu kum-kum, hantu gigi, hantu gusu segala...(sekarangkan sibuk dengan segala jenis drama hantu) tapi pengundi "hantu" yang mengundi menggunakan kad pengenalan palsu atau sekarang paling heboh juga dengar-dengar khabar angin pengundi yang membuang undi lebih dari sekali....hantu la juga tu.


Malaslah mahu mengulas benda ni sebenarnya, hanya untuk warm up para pelajar aku yang bakal belajar topik SPR ini pada bab akan datang.


Antara Biometrik vs Pengundi Hantu....


ini juga yang menang...........


Oleh kerana hantu tidak pernah bergambar maka siapa yang kenal rupa hantu? oleh yang demikian aku upload gambar Maya Karin yang cantik ini...kerana cuba anda bayangkan hantu tu cantik-cantik belaka....maka pastilah tiada gambaran rupa hodoh untuk sang hantu....(sebenarnya aku seram mau upload gambar yang bukan2 ni...hehehe)


Sekian.










4 comments:

Cinoi Lavigne said...

Kenapa dorg wujudkan biometrik, maknanya dorg akui sndri ada pengundi hantu.

Dgr2 BN sudah cari ramai cap jari biometrik d kepulauan2 sabah sekarang. tarik oranggg

Unknown said...

Uina, nokotigog my heart nampak si Cinoi mengomen isu ni.. Hua3.. XD

Biometrik ni, asasnya ada banyak kelebihan n manfaat. Yang menjadi asas pertikaian ialah keboleh percayaan terhadap aplikasi ni. Ni sistem komputer. Bila melibatkan rangkaian n database, server jadi isu. Maka secara mudah, siapa yang pegang server, dia lah menguasai Biometrik.

Justifikasi Pengundi Hantu ni semakin 'moden'. Kalau dulu, yang sudah meninggal tetiba ada mengundi. Sekarang, asalnya PATI, dalam beberapa bulan sudah ada IC n datang mengundi. SPR balik2 alasan database kematian hal JPN. Kenapa tidak SPR ambil tindakan konkrit sama JPN? Takkan asyik tunggu ja kan? SPR ni tahap Suruhanjaya. 'Lebih atas' dari kementerian atau agensi bawahnya..

Sekarang pendaftaran terbuka n beramai2 PATI. Aku ada nampak banner tu tergantung sini Kudat. Persepsi orang, memang ada manipulasi ni sini untuk memenangkan calon gerombolan..

Jom Baca: http://tukartiub.blogspot.com/2011_07_25_archive.html d(^^,)

d.angel said...

Cinoi Lavigne: tq sudi berkunjung lg...iya bnyk makna disebalik smua ini...hhhmmmm. :)

d.angel said...

samizul.net: tq sudi brkongsi pndpt...isu ini menarik sbnrnya...mskipun suruhanjaya "sptutnya" badan bebas.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...